Blue Monday: een mooie kans om meer bewust de dag door te komen...

Blue Monday: een mooie kans om meer bewust de dag door te komen...

17-01-2022

Maandag 17 januari wordt door sommigen gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. Voor de personen die hier last van hebben beschreven we hieronder twee mindfulness oefeningen, die helpen om de dag bewuster en daarmee minder somber door te komen. 

De meeste keuzes die we dagelijks maken, maken we namelijk op de automatische piloot en vanuit emotie. Kies er daarom vandaag bewust voor om even extra goed voor jezelf te zorgen. Succes! 

Tip: lees je dit artikel op een apparaat met een dicteerfunctie? Laat onderstaande tekst dan voorlezen om de oefening te volgen. 

Scan je lichaam 

Zoek een lekker rustig plekje op en ga comfortabel zitten. Houd je rug recht, voeten plat op de vloer en je handen ontspannen op schoot. Tijd om te starten! 

  • Sluit langzaam je ogen. 
  • Adem tien keer flink in door je neus en uit door je mond. Focus je op de beweging van je middenrif, voel hoe je longen zich opblazen en weer leeglopen. 
  • Nadat je tien diepe, bewuste ademhalingen hebt voltooid, blijf je rustig door je neus in- en uit blijven ademen. 
  • Scan vervolgens je lichaam van boven naar beneden. Begin bij je hoofd. Wat voel je, herken je bijvoorbeeld ergens spanning? Voel je de lucht door je neus stromen? Trek geen conclusie, geef het geen waardeoordeel. Constateer, verwerk en ga door naar de volgende plek in je lichaam. 
  • Zo blijf je van lichaamsdeel naar lichaamsdeel gaan, naar je armen, je romp, je billen je benen, totdat je bij de puntjes van je tenen uitkomt.  
  • Heb je jouw hele lichaam gehad, adem dan nog een paar keer diep in en uit. 
  • Tenslotte open je langzaam je ogen.  

Verlies je jouw focus, bijvoorbeeld door een onverwacht geluid? Raak niet gefrustreerd. Wanneer je je realiseert dat je afgeleid bent hervat je de oefening weer waar je gebleven was. Focus is net als een spier, door deze te trainen gaat het steeds beter. 
 
Word bewust van je omgeving 

We leven tegenwoordig in een snelle, drukke omgeving vol met prikkels. Zelfs in je thuisomgeving is er vaak veel te horen en zien. Door hierbij stil te staan en de prikkels bewust toe te laten kun je binnen een paar minuten meer ontspanning bereiken. 
 
Zoek net als bij de eerdere oefening een plek waar je ongestoord kunt zitten en neem dezelfde houding aan. 

  • Adem een paar keer diep in door je neus en uit door je mond en sluit vervolgens je ogen.  
  • Focus je, rustig ademend, op je lichaam. Word bewust van je hartslag, van je ademhaling en hoe je handen op je schoot rusten. Houd dit een minuutje aan.  
  • Vervolgens focus je je juist op de dingen om je heen. Wat hoor je? Wat ruik je? Wellicht voel je een briesje of dat de temperatuur op deze plek aangenaam is. Staat er een radio aan of hoor je alleen een luchtventilatie?  

Laat alle sensaties om je heen bewust binnen, zonder erover te oordelen of er een mening aan te koppelen. Houd deze oefening kort aan en wend je dan weer tot jezelf. Je kunt deze oefening zo vaak herhalen als je wenst! Elke minuut is mooi meegenomen.


Terug naar het overzicht